


Diana Lelonek, „Melting Gallery”, wielokanałowa instalacja dźwiękowa, 2019.
Instalacja dźwiękowa, przygotowana we współpracy ze szwajcarskim artystą dźwiękowym i kompozytorem Denimem Szramem, powstała podczas rezydencji Diany Lelonek w ramach festiwalu Culturescapes w Bazylei we wrześniu 2019. Nagrania stworzone przez artystkę na trzech topniejących lodowcach alpejskich: duRhone, Aletsch i Morteratsch skomponowane w utwór przez Denima Szram to rodzaj symfonii zanikających lodowców. Dźwięk płynącej powoli katastrofy, której nadejście jest mało spektakularne. Jest niewyraźne, obecne wszędzie i nigdzie, budzi niepokój i jest podszyte strachem. Alpejskie lodowce znikają bardzo szybko; niektóre z nich odeszły już na zawsze. Wyprawa na lodowiec, przy wsłuchiwaniu się we wszechobecne odgłosy kapania, przypomina odliczanie. Dźwięk jest bezpośrednim znakiem nieodwracalnej straty. Wielokanałowa instalacja dźwiękowa prezentowana w pustej przestrzeni ekspozycyjnej wypełnia pomieszczenie dźwiękiem. Pustka to forma manifestu, ale też pytanie: jakie miejsce zajmuje sztuka w kryzysie klimatycznym? To także refleksja na temat nadprodukcji obiektów w procesie produkcji sztuki, gdzie czasami brakuje miejsca umożliwiającego zatrzymanie się i pogłębioną refleksję.
Diana Lelonek – ur. 1988, absolwentka wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2014), gdzie ukończyła również Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie w zakresie sztuk wizualnych (2019). W swoich pracach odnosi się do relacji ludzi z innymi gatunkami oraz redefinicją pojęcia natury. Używa różnych mediów od fotografii, obiektu, instalacji po zielarstwo i produkcję soków. Laureatka wielu nagród m.in. Paszportu Polityki (2019), Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart (2018), Show Off na Miesiącu Fotografii w Krakowie (2014), ReGeneration 3 w Musée de l’Elysée w Szwajcarii (2014). Uzyskała nominację do Talentów Trójki (2017) oraz Grand Prix Fotofestiwal (2018). Swoje prace pokazywała m.in. na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej RIBOCA, Ryga; The Edith-Russ-Haus Gallery, Oldenburg; Culturescapes Festival, Bazylea; w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski; Galerii Arsenał, Białystok; Le Musée de l’Elysée, Lozanna; MOCAK, Kraków; Miesiąc Fotografii w Krakowie; Temporary Gallery, Kolonia; Museo Amparo, Meksyk; Tokio Photographic Art Museum; Tallin Art Hall; WRO Biennale.
Denim Szram: artysta i inżynier dźwięku zajmujący się instalacjami multimedialnymi i immersyjnymi środowiskami dźwiękowymi. Po ukończeniu medioznawstwa w Hochschule Darmstadt w 2012 r. ukończył Uniwersytet Artystyczny w Krakowie oraz the electronic studio w Bazylei w 2018 roku. Od 2015 roku pracuje jako artysta multimedialny, kompozytor, projektant i inżynier dźwięku w renomowanych instytucjach, takich jak Theater Basel, Idee und Klang, HEK, iArt i wiele innych. http://www.denimszram.com/
Koncept i nagrania: Diana Lelonek
Kompozycja: Denim Szram
Montaż dźwiękowy nagrania: Jakub Lemiszewski (@jakublemiszewski)
Instalacja dźwiękowa, przygotowana we współpracy ze szwajcarskim artystą dźwiękowym i kompozytorem Denimem Szramem, powstała podczas rezydencji Diany Lelonek w ramach festiwalu Culturescapes w Bazylei we wrześniu 2019. Nagrania stworzone przez artystkę na trzech topniejących lodowcach alpejskich: duRhone, Aletsch i Morteratsch skomponowane w utwór przez Denima Szram to rodzaj symfonii zanikających lodowców. Dźwięk płynącej powoli katastrofy, której nadejście jest mało spektakularne. Jest niewyraźne, obecne wszędzie i nigdzie, budzi niepokój i jest podszyte strachem. Alpejskie lodowce znikają bardzo szybko; niektóre z nich odeszły już na zawsze. Wyprawa na lodowiec, przy wsłuchiwaniu się we wszechobecne odgłosy kapania, przypomina odliczanie. Dźwięk jest bezpośrednim znakiem nieodwracalnej straty. Wielokanałowa instalacja dźwiękowa prezentowana w pustej przestrzeni ekspozycyjnej wypełnia pomieszczenie dźwiękiem. Pustka to forma manifestu, ale też pytanie: jakie miejsce zajmuje sztuka w kryzysie klimatycznym? To także refleksja na temat nadprodukcji obiektów w procesie produkcji sztuki, gdzie czasami brakuje miejsca umożliwiającego zatrzymanie się i pogłębioną refleksję.
Diana Lelonek – ur. 1988, absolwentka wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2014), gdzie ukończyła również Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie w zakresie sztuk wizualnych (2019). W swoich pracach odnosi się do relacji ludzi z innymi gatunkami oraz redefinicją pojęcia natury. Używa różnych mediów od fotografii, obiektu, instalacji po zielarstwo i produkcję soków. Laureatka wielu nagród m.in. Paszportu Polityki (2019), Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart (2018), Show Off na Miesiącu Fotografii w Krakowie (2014), ReGeneration 3 w Musée de l’Elysée w Szwajcarii (2014). Uzyskała nominację do Talentów Trójki (2017) oraz Grand Prix Fotofestiwal (2018). Swoje prace pokazywała m.in. na Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej RIBOCA, Ryga; The Edith-Russ-Haus Gallery, Oldenburg; Culturescapes Festival, Bazylea; w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski; Galerii Arsenał, Białystok; Le Musée de l’Elysée, Lozanna; MOCAK, Kraków; Miesiąc Fotografii w Krakowie; Temporary Gallery, Kolonia; Museo Amparo, Meksyk; Tokio Photographic Art Museum; Tallin Art Hall; WRO Biennale.
Denim Szram: artysta i inżynier dźwięku zajmujący się instalacjami multimedialnymi i immersyjnymi środowiskami dźwiękowymi. Po ukończeniu medioznawstwa w Hochschule Darmstadt w 2012 r. ukończył Uniwersytet Artystyczny w Krakowie oraz the electronic studio w Bazylei w 2018 roku. Od 2015 roku pracuje jako artysta multimedialny, kompozytor, projektant i inżynier dźwięku w renomowanych instytucjach, takich jak Theater Basel, Idee und Klang, HEK, iArt i wiele innych. http://www.denimszram.com/
Koncept i nagrania: Diana Lelonek
Kompozycja: Denim Szram
Montaż dźwiękowy nagrania: Jakub Lemiszewski (@jakublemiszewski)